Sunday, June 28, 2009

Ikutilah Landasan Yang Benar



مَنْ سَارَ عَلَى الدَّرْبِ وَصَلَ


Maksudnya: '' Barangsiapa yang berada di atas landasan yang benar dia akan sampai (ke destinasinya)

Kejayaan merupakan matlamat yang sukar dicapai tanpa usaha dan mengikut landasan yang tepat (benar). Kadang-kadang kita sudah menghampiri sesuatu kejayaan tetapi jalan yang kita selusuri itu merupakan jalan yang salah, maka dalam sekelip mata sahaja kejayaan akan hilang daripada kita. Jadi, sebagai seorang mukmin kita mestilah memilih dan mengikut jalan yang lurus iaitu ISLAM. Untuk mengecapi nikmat syurga Allah S.W.T. kita mestilah mengikut jalan yang lurus yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w., tunduk dan patuh pada perintah Allah serta meninggalkan segala larangan-Nya dan mengikuti sunnah Rasul-Nya.

Jika kita tidak ikut ISLAM, kita pasti SESAT dan ikut jalan SYAITAN. Untuk memahami hikmah ini dengan mudah saya kemukakan kepada semua satu contoh yang mudah difahami sebagai misalnya kita berada di Perak dan hendak menuju ke Kuala Lumpur, akan tetapi kita mengikut jalan menuju ke Perlis. Adakah matlamat kita hendak ke KL tercapai? Sudah tentu tidak bukan? Jadi, begitu juga dengan matlamat Akhirat, memang kita bercita-cita untuk selamat di Akhirat dan masuk Syurga, tapi kita tidak mengikut jalan yang betul dengan melakukan maksiat dan dosa terhadap Allah S.W.T., maka cita-cita tersebut tidak akan tercapai.

Kesimpulannya, jelaslah kepada kita bahawa jika kita mempunyai sesuatu matlamat atau impian yang murni, baik untuk dunia mahupun akhirat, kita mestilah mengikut jalan (landasan) yang betul supaya hajat kita tercapai dengan jayanya. Mukmin Power!

1 comment: