Saturday, August 1, 2009

Mesti Belajar Daripada Kesilapan

Pepatah Arab ada menyatakan bahawa:

مَنْ لاَ يُخْطِئْ لاَ يَفْعَلْ شَيْئاً

"Barangsiapa yang tidak (pernah) buah kesalahan dia (sebenarnya) tidak melakukan apa-apa (tindakan)."
Syed Khaliluddin merupakan seorang guru Matematik di sebuah sekolah. Pada suatu hari, beliau memberi beberapa latihan sebagai kerja rumah kepada pelajar-pelajar beliau. Akan tetapi, seorang pelajarnya bernama Said tidak menyiapkannya pada keesokkan harinya. Lalu guru pun bertanyalah kepadanya:
Guru : Said! Kenapa kamu tidak siapkan kerja rumah?
Said : Saya minta maaf, saya tak tahu jawapannya.
Guru : Adakah kamu takut jawapan kamu salah?
Said : Saya...
Guru : Lihatlah Said! Kita semua mesti ada kesilapan. Barangsiapa yang tidak buat kesilapan bermakna dia tidak buat apa-apa.
Said : Terima kasih atas nasihat cikgu, saya akan buat sekarang juga.
Guru : Terbaik!!!
Baiklah, apa pengajaran yang kita boleh petik daripada perbualan di atas? Pertama: Barangsiapa yang ingin berjaya jangan takut melakukan kesilapan dalam kerja-kerjanya. Kedua: Setiap manusia tidak terkecuali daripada melakukan kesilapan. Ketiga: Berusaha untuk menjayakan sesuatu perbuatan yang baik lebih mulia daripada tidak buat apa-apa. Justeru itu, kita boleh simpulkan bahawa setiap insan yang bernama manusia pasti akan melakukan kesilapan jua, baik kecil mahupun besar. Nabi s.a.w. pun pernah bersabda: "Setiap anak Adam melakukan kesilapan (dosa), dan sebaik-sebaik orang yang bersalah (berdosa) adalah orang yang BERTAUBAT". Mukmin Power!

2 comments:

  1. Terima kasih! atas ilmu yang diberikan...

    ReplyDelete
  2. Ilmu yang bermanfaat untuk semua...teruskan uasaha!

    ReplyDelete