Saturday, August 1, 2009

Tolong Di Dunia, Ditolong Di Akhirat


Daripada Abi Hurairah r.a. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang mengeluarkan seorang Mukmin satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan Dunia nescaya Allah S.W.T. akan mengeluarkannya satu kesusahan daripada kesusahan Hari Qiyamah. Dan barangsiapa yang mempermudahkan seseorang yang menghadapi kesukaran nescaya Allah S.W.T. akan mempermudahkannya di Dunia dan Akhirat." (Hadis Riwayat Muslim)

Sudah semestinya kehidupan di dunia ini penuh dengan onak dan duri. Memang itu lumrah alam dan merupakan Sunnatullah. Allah S.W.T. yang Maha Bijaksana menjadikan manusia dengan pelbagai latarbelakang, ada kaya ada miskin, dan ada senang ada susah. Diciptakan yang kaya untuk membantu yang miskin, dan diciptakan yang senang untuk membantu yang susah.
Justeru itu, untuk menjadi Mukmin yang kuat di dunia dan akhirat kita mestilah membantu saudara-saudara kita yang menghadapi kesusahan dan kesempitan hidup dengan berusaha untuk mengeluarkan mereka daripada belengu kesusahan tersebut...bersambung.

1 comment:

  1. Tolong-menolong memang amalan yang mulia...cuma amalan tersebut kian terhakis dalam masyarakat kita. kenapa?

    ReplyDelete